tiistai 29. heinäkuuta 2014

Hemlighetsmakeri

På veckoslutet åkte vi på bröllop till Karleby. Denna gång var det T.s bror som gifte sig. Bröllopet var väldigt fint, och allt gick lyckat till. Vi träffade även T:s släktingar som bor i Karleby och Uleåborg. Vår lilla tös har nyss fått en småkusin, Mette heter hon och är 3,5 veckor gammal. Hon var en väldigt söt liten flicka.

Det som jag ansåg var intressant är att många frågade oss om vi vet könet, och om vi har funderat på namn. Och de har vi ju, fast vi ännu har 2 namnalternativ kvar. Men det va ingen som frågade vad för namn vi tänkt på, utan var förvånade när vi så öppet berättade om kön och namn. Då kom jag på att en stor del av föräldrarna hemlighåller både barnets kön och namn. Speciellt namnet ända till dopet. Dethär är ju fråga om en gammal sed, men jag var väldigt intresserad varför detta görs. I flera kulturer namnger man barnet genast då de föds, och vår sed att hemlighålla namnet känns konstigt.

Jag gjorde då liten undersökning varför namn har hemlighållits och en stor orsak är att föräldrarna tror att någon annan "stjäl" namnet?! Jag tycker det här är en väldigt underlig tanke, sällan har vänner och bekanta helt samtidigt födda barn, så vem skulle stjäla ett namn? Och om man berättar om att man tänkt på dessa namn, har man inte då större chans att s.a.s reservera namnet åt sitt eget barn?

En annan orsak var att men inte ville höra kommentarer eller kritik om namnet, och då barnet namnges eller döps så kan ingen mera säga något. Detta tycker jag också är ganska ironiskt, för vem är orolig för lite kritik? Kan det hända att man inte då är riktigt säker på sitt namnval?

Den ända logiska tanken, och verkligen orsaken för att hemlighålla namnet går långt bak i tiden. Orsaken är att man var rädd för att djävulen skulle kalla på barnet med namnet och föra det med sig innan barnet var en del "av det kristan samhället", alltså innan barnet blivit döpt. Så där har ni den egentliga orsaken. Intressant var och att i några kulturer, främst afrika, ger man kallelse namn åt barnen som "den fula", eller "kroknäsa" så att barnet skulle vara så oattraktivt som möjligt för djävulen.

Har ni hört om orsaken till denna sed om namnet? Finns det flera förklaringar?

Jag läste även en intressant artikel om att hemlighålla barnets kön, den kan ni läsa här. Det här är en annan sak som jag inte riktigt ännu förstår mig på, "hen" -tanken. Alla barn föds ju med ett kön, man är flicka eller pojke. Jag som flicka har nog lekt med barbier, men likaså ha de jag bilar och bilbana. Jag har vuxit upp som ett barn, inte en flicka eller pojke. Hur känns hen-tanken för dig?

Bild från veckoslutets bröllop.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti